Kist Hidatik

Merak Etrikleriniz

Echinococcus granulosus adı verilen parazitin insan ve memeli hayvanların karaciğer, akciğer ve diğer dokularında meydana getirdiği hastalığa kist hidatik denir. Bazı bölgelerde, halk arasında köpek kılından bulaşan kist olarak ta bilinen kist hidatik vücutta yerleştiği organa göre değişen belirtilere neden olan ve ciddi sonuçlar doğurabilen bir hastalıktır.

Parazitin yetişkinleri köpek, kurt, tilki gibi hayvanların ince barsaklarında yaşar. Diğer bir deyişle köpek bu parazitin son konağıdır. Parazitin boyu ortalama 5 mm’dir. Bu nedenle köpek dışkısıyla atılan yetişkin parazitleri çıplak gözle görmek çok zordur. İnsan ve koyun, keçi, sığır gibi memeli hayvanlar ise arakonaklardır. Arakonaklar parazitin kist formunun şekillendiği canlılardır. Paraziti taşıyan hasta köpeğin dolaştığı ve dışkıladığı yerler, köpeğin anüs çevresi ve vücudundaki kıllar yumurta ile bulaşıktır.

Parazitin köpeğe bulaşması, kistli etlerin yenmesiyle olur. Özellikle kırsal alanlarda ya da mezbaha çevrelerinde yaşayan köpekler kistli et yeme olasılığı daha yüksektir.

İnsan ve diğer arakonak memeliler parazitin yumurtasını alarak hasta olurlar. Yumurtalar aşağıdaki yollarla insana bulaşabilir;

• Köpek dışkısıyla bulaşık ve iyi yıkanmadan yenen sebze ve meyveler
  • Köpek dışkısıyla bulaşık toprak ve kum (özellikle bu yerlerde oynayan çocuklar için)
  • Vücut kıllarına ve anüs çevresine yumurta yapışmış parazitli köpeklerin sevilmesi ve ellerin iyi yıkanmaması
  • Yumurta taşıyan köpek dışkısının kuruyup rüzgar yoluyla havaya karışması ve yumurtaların ağızdan ya da solunum yoluyla alınması.

İnsan ve diğer arakonaklar yumurtayı aldıktan sonra bu yumurtalar barsaklarda açılır. Büyük bir kısmı karaciğerde, bazıları da akciğer, kalp, dalak, beyin gibi organlarda kist oluşturur.

Hastalıktan korunmak için;

• Köpeklerin kistli et, hatta çiğ et yemesi engellenmelidir. Örnek verecek olursak, köpeğimizin çöpten çıkardığı et parçasının kistli olup olmadığını anlamak birçoğumuz için imkansızdır.
  • Köpeğiniz dışarda yaşıyor, çiğ et ve sakatat yiyip yemediğinden emin olamıyorsanız, veteriner hekiminizin tavsiye edeceği sıklıklarda köpeğinizi ilaçlatmanız gerekecektir.
  • Evde bile besliyor olsanız ve herhangi bir risk görmesenizde, köpeklerinizi mutlaka veteriner hekiminizin önereceği sıklıklarda ilaçlatmanızı tavsiye ederiz. Köpekler için tablet ve enjeksiyon tarzında ilaçlar mevcuttur. Veteriner hekiminiz köpeğinize uygun ilacı size önerecektir.
  • Sebze ve meyveleri mutlaka çok iyi yıkadıktan sonra tüketmek, tıbbi bakımı ve takibi mümkün olmayan sokak köpeklerinin yaşadığı alanlarda vakit geçirmemeye çalışmak, özellikle tanımadığınız ya da tıbbi takibinden emin olmadığınız köpekleri sevdikten sonra ellerinizi iyice yıkamanız gerekecektir.